وی با ذکر اینکه سوگواره عاشورایی تعزیه با چندین هدف برگزار میشود، ادامه داد: جلوگیری از رکود و فراموشی هنر دیرپای تعزیه در استان و حفظ شأن و منزلت آن، زنده نگهداشتن مشعل همیشه روشن عزای حسینی(ع) و حفظ و حراست از این ارزش ناب و پیشگیری از راه یافتن خرافات و انحرافات به هنر تعزیه از جمله این اهداف است. هماکنون قریب به ۱۹۶ گروه ثبت شده تعزیه در سراسر چهارمحالوبختیاری فعالیت دارند.
این هنرمند باسابقه با ذکر اینکه بزرگداشت مقام و اقامه عزای اباعبدالله الحسین(ع) منحصر به روضه ماه محرم و صفر نیست، ادامه داد: هر طلوع و غروب خورشید نیز به خون حضرت سیدالشهدا(ع) رنگین است و تا پایان عمر بشر، چشمها برای مصیبت ایشان اشک میریزند و دلها سوگوار است، همچنان که پس از گذشت قرنها این مصیبت در اذهان و قلوب همچنان زنده مانده و شور حسینی در سراسر عالم برپاست.
شایان با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) هر روز را عاشورا و هر زمین را کربلا کردند، بیان کرد: امروز همه جوانان علیاکبر(ع)، هر جوانمردی عباس(ع) و هر شیرخوار علیاصغر(ع) است، همچنانکه هر زشتخو شمر زمان است.
این پیرغلام هنر شبیهخوانی با اشاره به اینکه تعزیه تنها راوی جهاد و مبارزه حسین بن علی(ع) نیست، توضیح داد: تعزیه ناظر بر تبیین نبرد مذهبی حق و باطل است بنابراین این قابلیت را دارد که پیام «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» امام(ع) را برای تمام نسلها انتقال دهد چرا که این ندا برای یاریرساندن به جبهه حق باید همیشه زنده بماند. حرکتها و قیامهای در مسیر حق ریشه در حماسه حسینی(ع) دارند و شهدای هشت سال دفاع مقدس جوانانی بودند که با تأسی به قیام کربلا، حماسه آفریدند و با شهادت و ایثار خود به انقلاب اسلامی تداوم بخشیدند.
پیشینه درخشان چهارمحالوبختیاری در هنر تعزیه
شایان با تأکید بر اینکه مردمان چهارمحالوبختیاری در طول حیات خود زلالترین اشکها را به پای علم مصیبت حضرت سیدالشهدا(ع) ریختهاند، افزود: این مردمان خالصترین نذر و نیاز را فدای حریم اهلبیت(ع) کرده و سوابق طولانی در امر تعزیه دارد و تاریخ گواه میدهد که تعزیهخوانهای این دیار، فراتر از خاک استان صحنهگردانی میکردند.
این پیشکسوت تعزیهخوانی در استان چهارمحالوبختیاری ادامه داد: آیینهای تعزیه در شیراز و اصفهان با هنرنمایی تعزیهخوانهای چهارمحالوبختیاری همراه بوده و مرحوم سیدعبدالباقی دهکردی مشهور به حاج صولتالسادات، معینالبکاء یکی از مهمترین چهرههای تعزیه استان است که به لطف قامت رشید و صدای شیوایش به ایفای نقشهای ممتاز وقایع کربلا پرداخته است. سیدعبدالباقی صولت ۳۹ بار به کربلای معلی مشرف شده و در بینالحرمین به اجرای تعزیه پرداخته است.
سیدعبدالباقی صولت دهکردی کیست
ستار احمدی، پیشکسوت تعزیه و عضو هیئت داوران هفدهمین سوگواره عاشورایی تعزیه استان چهارمحالوبختیاری با اشاره به اینکه هنرمندان تعزیه و شبیه خوانی استان از حیث سختافزاری در مضیقه بوده و نیازمند حمایت هستند، اظهار کرد: امید است به برکت برپایی این سوگواره شاهد حمایتها هم باشیم.
وی ادامه داد: هنر شبیهخوانی در ایران بیش از ۲ هزار سال قدمت دارد که بعد از اسلام قداست یافته و در خدمت مکتب عاشورا قرار گرفت بنابراین هنری برخاسته از فرهنگ و روح مردم ایران بهشمار میرود که در همین راستا، هنرمندان بزرگی در جایجای ایران ظهور یافتند که سیدعبدالباقی صولت دهکردی یکی از این ستارههای درخشان است.
احمدی با ذکر اینکه سیدعبدالباقی صولت دهکردی به گفته مرحوم کسائی در کتاب «موسیقی و ایران» از گنجینههای موسیقی ایران است، ادامه داد: تاریخ گواهی میدهد که علیاکبر خان فراهانی در جمعآوری گوشهها و مقامها و نغمههای موسیقی ایران، از استاد صولت کمک و مشورت گرفته است، بنابراین صولت نه فقط در تعزیه بلکه در موسیقی نیز ید طولایی داشته است.
این پیشکسوت تعزیه در استان چهارمحالوبختیاری در پایان گفت: شبیهخوانی و هنر تعزیه ایران جایگاه ممتاز و قابل توجه را در دایرةالمعارف تئاتر دنیا دارد و جلوهگری میکند و بزرگان تئاتر جهان مانند برتلت برشت، سبک و سیاق هنری خود را از تعزیه الهام گرفته و سبک «اپیک» یا فاصلهگذاری را براساس مطالعات خود درباره تعزیه طراحی و ارائه کرده است.
یادآور میشود، سخنرانی پیام احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحالوبختیاری، قرائت بیانیه پایانی هیئت داوران توسط افراسیاب صادقی و تجلیل از تعدادی از پیرغلامان و ذاکران اهلبیت(ع) از دیگر بخشهای این آیین بود.
همچنین در ۲ قسمت از برنامههای آیین پایانی این سوگواره عاشورایی ۲ نفر از شبیهخوانان استان به اجرای بخشی از مجلس شهادت امام حسین(ع) و مجلس شهادت حر بن یزید ریاحی پرداختند.
نظر شما